Makanan yang TIDAK BOLEH dipanaskan semula

By | 3:58 AM Leave a Comment

Apa yang anda lakukan apabila anda mempunyai baki makanan? Kemungkinan besar anda mungkin memanaskan semula baki makanan dan cuba untuk menikmatinya buat kali kedua. Bagi kebanyakan makanan kes-kes seperti ini akan dianggap diterima. Walau bagaimanapun, terdapat makanan tertentu yang menimbulkan risiko kepada kesihatan anda sebaik sahaja ianya dipanaskan berualang kali..


Di sini adalah senarai 7 makanan popular yang anda TIDAK boleh dipanaskan semula dan di makan lagi.


1. UMBI MERAH (BEETS)




Sayur-sayuran ini juga mengandungi nitrat, yang sangat baik untuk anda. Walau bagaimanapun, sayur-sayuran ini bukan memudaratkan jika dipanaskan, tetapi ia adalah makanan yang tidak perlu dipanaskan semula.

2. AYAM


Makan ayam selepas sehari atau lebih mmbuatkannya jadi berbahaya. Komposisi protein akan berubah, sering menyebabkan masalah penghadaman. Malah, ayam mengandungi protein lebih daripada daging merah. Adalah lebih baik untuk makan ayam sejuk, tetapi jika anda rasa ia adalah perlu untuk memanaskan ayam pastikan anda melakukannya dalam tempoh yang panjang pada suhu yang rendah.

3. KENTANG



Sayur-sayuran ini adalah benar-benar baik untuk anda. Ia mengandungi banyak nilai pemakanan. Walau bagaimanapun, sebaik sahaja anda membiarkan kentang itu akan berpotensi kehilangan nilai pemakanan, dan juga menjadi toksik untuk sistem anda.

4. CENDAWAN



Cendawan ialah sebenarnya makanan yang paling terkenal yang tidak boleh dipanaskan semula. Cendawan sepatutnya dimakan selepas persediaan. Jika anda rasa perlu untuk makan mereka pada hari berikutnya pastikan anda makan mereka ketika sejuk. Komposisi protein mereka akan berubah dan juga boleh menyebabkan masalah kesihatan termasuk isu-isu pencernaan.

5. BAYAM


Pemanasan semula bayam adalah sangat berbahaya. Bayam mengandungi peratusan yang tinggi nitrat, tetapi apabila anda memanaskan semula bayam anda benar-benar menjadikan mereka nitrit. Ini juga carcinogenetic kepada badan. Bayam adalah lebih baik untuk makan dengan betul selepas persediaan.

6. TELUR



Ini adalah makanan yang berisiko tinggi untuk dipanaskan semula kerana ia boleh menjadi toksik jika terdedah kepada suhu tinggi. Walau bagaimanapun, ini tidak berlaku kepada makanan di mana telur yang terlibat sepanjang proses penyediaan. Anda terutamanya mahu menjauhkan diri daripada pemanasan semula telur rebus atau telur hancur.

7. SADERI



Sayur-sayuran ini banyak digunakan untuk sup, dan tiada siapa yang mengadu tentang itu. Seperti perkara lain dalam senarai ini saderi mengandungi nitrat. Tetapi jika anda panaskan semula sup anda memerlukan saderi, ia tidak baik untuk memanaskan semula sama seperti lobak merah. Ini hanya pemahaman umum ramai yang berkaitan dengan sayur-sayuran ini. Jadi lain kali anda berfikir tentang membuang beberapa sisa makanan dalam microwave atau ketuhar. Jika makanan anda terdiri daripada mana-mana makanan ini anda pasti perlu menimbang semula. Tetapi jika anda akan memanaskan semula makanan yang tidak digalakkan, berfikir tentang risiko kesihatan.



Newer Post Older Post Home

0 comments:

Click me