Kad pengenalan baru mulai 1 Januari 2012 ( denda / kompaun kepada yang lewat ganti kad pengenalan sejak umur 18 tahun )

By | 10:22 AM 12 comments
Baru-baru ini Jabatan Pendaftaran Negara telah mengeluarkan kad pengenalan berbentuk baru yang lebih bercirikan keselamatan yang akan digunakan mulai 1 Januari 2012 iaitu semalam la kan, nampaknya memang aku kena tukar la kad pengenalan baru ni sebab dari umur aku 12 tahun tak pernah tukar-tukar lagi kad pengenalan baru..

and berita buruk bagi orang tidak pernah tukar kad pengenalan dari umur 12 tahun hingga sekarang ni, Jabatan Pendaftaran Negara akan kenakan denda ataupun kompaun sebanyak RM40 ! mak aii banyak memang banyak tapi terpaksa la terima, ni belum lagi umur aku 27 tahun ke atas lagi banyak kena denda 

Kad pengenalan baru 2012


Kad pengenalan yang lama



SYARAT-SYARAT PERMOHONAN  ( ganti  kad pengenalan 18 tahun )


  • Pemohon mestilah telah berumur genap 18 tahun tetapi belum mencapai umur 25 tahun.
  • Pemohon mesti hadir.

 PROSEDUR PERMOHONAN
Pemohon dikehendaki datang ke Kaunter JPN dan membawa dokumen sokongan (asal dan salinan):
  • Kad Pengenalan

    BAYARAN TUNAI / ELEKTRONIK
    1. Warganegara = RM 10.00

      BAYARAN PERMOHONAN PENUKARAN KPP/KPT KE MYKAD DI BAWAH PERATURAN 18 
      (WARGANEGARA)
      Permohonan yang melewati mendaftar semula selepas mencapai umur 18 tahun sehingga 25 tahun akan dikenakan kompaun.
      UMUR DIKENAKAN KOMPAUN
      BAYARAN PERMOHONAN
      (RM)
      BAYARAN
      PROSES
      (RM)
      BAYARAN
      KOMPAUN
      (RM)
      JUMLAH
      BAYARAN
      (RM)
      SEBELUM 27 THN
      10.00
      10.00
      20.00
      40.00
      27 THN TETAPI SEBELUM 28 THN
      10.00
      10.00
      40.00
      60.00
      28 THN TETAPI SEBELUM 29 THN
      10.00
      10.00
      60.00
      80.00
      29 THN TETAPI SEBELUM 30 THN
      10.00
      10.00
      80.00
      100.00
      30 THN TETAPI SEBELUM 31 THN
      10.00
      10.00
      100.00
      120.00
      31 THN TETAPI SEBELUM 32 THN
      10.00
      10.00
      120.00
      140.00
      32 THN TETAPI SEBELUM 33 THN
      10.00
      10.00
      140.00
      160.00
      33 THN TETAPI SEBELUM 34 THN
      10.00
      10.00
      160.00
      180.00
      34 THN TETAPI SEBELUM 35 THN
      10.00
      10.00
      180.00
      200.00
      35 TAHUN KE ATAS
      10.00
      10.00
      200.00
      220.00
      * yang ini untuk warganegara sahaja, yang bukan warganegara sila rujuk laman web JPN 


banyak kan kena bayar denda atau kompaun kalau kita dah semakin lewat buat kad pengenalan ni, sebanyak meningkat umur semakin banyak kena denda, cehh macam buat hipotesis sains pula..haha
tapi memang parah le nak bayar kan..so tunggu apa lagi, jom la kita buat kad pengenalan baru, kalau kita memohon sekarang dapat la merasa kad pengenalan baru tu kan...bhahahhaha....
Newer Post Older Post Home

12 comments:

  1. aiseh..nak kena beratur panjang kat JPN tu yang malas tu -.-"

    ReplyDelete
  2. WAH INFO YANG MENARIK
    http://nazrinoh.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. panjang ke nak brtur nt,alahai terpaksa la kan

    ReplyDelete
  4. which 1 is awesome? yg mr.bean 2 ke? hehe

    ReplyDelete
  5. pegi jer kat putrajaya... boleh tukar bila2 masa

    ReplyDelete
  6. kalau pegi wt ic.. Kne pakai tudung cmne ea? Boleh ke pakai selendang/shawl??

    ReplyDelete
  7. salam...ble ikut blog ni x...
    http://leezhijabista.blogspot.com/2013/02/blog-post_2.html

    ReplyDelete
  8. hahahha, bagus juga yakartunya.. good share uncle.. :v

    ReplyDelete
  9. Tanda pengenalnya bagus sekali ya.. lengkap semua identitasnya..

    ReplyDelete

Click me