cara makan orang berpurdah / niqab

By | 11:52 AM 1 comment

assalamualaikum sahabat.

indahkan berpurdah dan menutup aurat ? sebenarnya yang tertutup lebih indah dari yang terdedah. pernah tertanya-tanya tak macam mana kalau orang yang berpurdah atau niqab ni makan dekat luar? ataupun korang pernah nampak tak mereka-mereka ni makan macam mana ? dulu aku pon tertanya-tanya jugak macam mana dorang nak makan dengan kain yang tertutup dekat mulut tu, and then pernah la aku nampak ada dua orang wanita berniqab ni makan. nak dijadikan cerita plak aku ni macam excited nak tengok, so aku tenung jela dia. dalam hati aku berkata " mesti cantik dia ni..." sampaikan aku rasa dia pon naik segan nak makan sebab aku duk je tenung dia lama-lama. kesian pulak kan, dah la orang tu makan, aku pulak pergi tengok dia buat ape...maklumlaa aku tak pernah tengok lagi tula yang excited semacam...uishhh berat-berat.





aku nasihatkan dekat korang yang belum pernah tengok ataupun yang teringin jugak nak tengok tu, sila la berhenti jadi stalker dia..hahaha..sebabnya pernah la aku terbaca dekat status seorang perempuan berniqab ni dia merungut disebabkan bila dia nak makan, ramai sangat yang duk tenung dia lama-lama lepastu bisik-bisik dengan kawan sebelah. sampaikan golongan berpurdah ni kalau nak makan dekat luar kena cari tempat yang agak jauh dari pandangan orang tau tak. bayangkan kalau ianya terjadi dekat korang, mesti korang pon akan rasa sangat annoying kan ? 

aku nak berkongsi tentang cerita daripada salah seorang rakan facebook aku Nur Hafizah Bahijah mengenai bagaimana orang yang berniqab ni makan. mungkin ramai orang bertanya dekat dia and dia dengan rela hati share dekat semua orang. 

Aku, Niqab & Makan 

Bismillahhirrahmanirrahim...Assalamualaikum wbt.... 

InsyaAllah sedikit perkOngsian dengan ilmu yang serba sedikit ini mengenai cara makan menggunakan niqab atau dalam nama lain purdah... 


Alhamdulillah..hampir 4 tahun kot Nur mengenakan purdah..
Empat tahun jagung gtue...ngee.. 

Mase mula2 Nur pakai purdah dulu, memang Nur takkan makan di luar...=_='
sebab Nur pun tak tahu nak makan macammana...uhu...

Baik.. Niqab nie banyak jenis...
ade yang tutup dahi, ade yang purdah separuh..macam2 la haii...
nak cite bab jenis banyOp dOoh~ 

Kebiasaannya, Nur memang suka pakai purdah separuh yang macam2 warna tue..pink,biru,hijau..banyakla..warna yang cerah2... 

Taapi, sekiranya dimaklumkan lebih awal yang Nur perlu makan diluar...
Nur akan pilih niqab yang tutup dahi untuk makan..
sebab niqab tue besar sikit dari yang lain..

so, kalau angkat pOn orang tak nampak muka..labuh kan...

takpun Nur akan pakai jugak niqab separuh tue tapi yang warna hitam...
kalau kotor pOn takde la nampak sangat...kan 

Pernah sekali mula2 dulu,
ikut mak mertua g walimah jiran..
Nur pakai niqab separuh warna biru terang..
Mak sendukkan Nur rojak buah...

err..Nur mase tue tak prO mane lagi makan guna purdah..
abis cOmot niqab Nur..da macam kucing..kucing pOn lagi cOmey dari Nur..wuwu...

satu lagi, bagi yang mula berjinak-jinak pakai niqab..
awOp semua digalakkan memilih makanan yang tak berkuah..
yela nanti kena niqab dah cOmot macam Nur..hehe.. 

sO, pilihla makanan yang kering seperti my favOurite nasi gOreng 
kuih muih ker..banyak lagi la..yang tue kena fikir sendiri neh..hehe...

digalakkan pakai tangan je.. sunnah erkpOm... 
& lebih senang nak suap dalam mulut... senang nak detect kat mane mulut..
(kot la ade orang konfius mulut ngan hidung kat mana..haha ) 

Lepas tue kOt nak jugak makan pakai sudu, garfu or chOpstick..
pOn bOley...mane yang awOp semua selesa la yea...

Oh yea..makanan awOp semua tue agak2 kalau besar sangat..
contoh pizza ke..ayam kfc ke..pape jela..potOng la kasi kecik dulu..
senang nak ngap dalam mulut nanti..hehe.. 

Dann..elakkan makanan yang kuat baunya..
sebab bau akan melekat pada niqab ,
dan awOp akan rase tak selesa dengan bau yang betul2 depan hidung tue..hehe

Air pulak, sebaiknya bukan air panas la..uhu...agak susah jugak tue...
Tapi kalau nak jugak..kasi la jadi suam dulu & hirup perlahan-lahan...

Nur suka guna straw, sangat senang dan cepat..
Alhamdulillah En. Suami memang selalu sediakan straw untuk Nur bila beli air di luar..

Waktu makan diluar,
sebaikknya pillihla tempat yang agak tersOrok n membelakangi orang lain...

Nur pulak, Nur akan pastikan belah kanan Nur takde Orang atau En. Suami yang berda disebelah kanan Nur sebab kain niqab yang diselak adalah disebelah kanan.

Caranya,
tundukkan sedikit, gunakan tangan kiri untuk menyelak sedikit helaian niqab sebelah kanan (jangan tinggi sangat) dan tangan kanan untuk suap makanan..

Minum air pOn same... selak sikit dan minum...

Tips paling penting!!

Bila makan, jangan hiraukan orang sekeliling yang pandang pelik kat kita..

"Act like a prO okk.." 

Keyakinan & rilex itu penting.. rilex sister, sister rilexx... 

Kalau makan makanan yang pedas,
nescaya secara tak semena-mena anda akan selesema..hee...

sO, sediakan tisu & seperti biasa dengan penuh prO nyaa..
lap la hidung kalian dengan penuh sOpan dan santunnya 

"Practice make perfect..!"

Bila awOp semua dah biase makan berniqab..
dengan senang hati, silalah pilih apa sahaja makanan yang nak dimakan..
yang berkuah ke..macam2 lah...

Silakan makan dengan "Pro" nyaa...sekian
Newer Post Older Post Home

1 comment:

  1. terima kasih sis...saya baru shaja berpurdah tapi tertanya tanya mcam mna nak makan nminum kat luar..sis dah jawab pertanyaan saya.. semoga sis sihat selalu.

    ReplyDelete

Click me