cara nak mula pakai tudung labuh

By | 11:08 AM Leave a Comment

assalamualaikum sahabat.

wahai kaum hawa sekalian, korang dah periksa apa yang korang pakai hari ni ? adakah sudah cukup menutup aurat? atau adakah ianya telah sempurna ditutup ? kalau belum jom kita berubah. tak susah la nak berubah, kita cuma perlu yakin dengan diri, kalau orang lain boleh buat, kenapa kita tak boleh buat ? kalau korang semua boleh follow undang-undang manusia, kenapa tak boleh follow undang-undang daripada Allah S.W.T iaitu pencipta kita ? tak panas la pakai tudung labuh ni, kan cantik menutup dada. ingat ! dekat neraka lagi panas tauuu....

jom baca kisah dari Nur Hafizah Bahijah tentang macam mana dia boleh start untuk pakai tudung labuh ni.



"Aku & Tudung labuh"

Bismillahhirrahmanirrahim.....Assalamualaikum wbt...

Syukur Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah...

Hmm..dengan penuh semangatnye..hehe..
hari nie Nur nak kOngsi pengalaman Nur tentang..

"Tudung Labuh"

Sebelum tue...nak stOry sikit..Nur sebenarnya baru 2 3 tahun jagung bertudung labuh nie..ermm...hari pertama menjejakkan kaki ke universiti

Nur bukan dari sekOlah agama...jadi nak pakai tudung labuh dulu..
Hmm..nak..tapi 2la..diri nie masih takde kekuatan 2...

Nur sukaaaaaa sangat tengok muslimah bertudung labuh nie taw...
kalau Nur jumpa je sape2 yg pakai tudung labuh kan..mintak maaf banyak2 la..sebab Nur akan pandang budak tue sampai laa dia hilang dari pandangan...hihii..

itu baru bertudung labuh..belum lagi pandang yang berniqab...

Setiap kali Nur pandang mereka...hati nie tak putus-putus berdOa...

Ya Allah..kuatkan aku untuk berubah..untuk mengikut syariatMu...Permudahkan Ya Rabb...

ok..Nur mula dari Nur fOrm 6 dulu..erm..upper 6...

masuk je upper 6,Nur labuhkan sikit tudung sekolah...labuh sikit je..hehe..
pastu tudung biasa 2...dari Nur lilit2 tue kan...angkat sane..angkat sini...
Nur jatuhkan..biar menutupi dada...

dalam masa yang sama..
Nur biasa-biasakan diri dengan pakai stOkin kaki & sarung lengan...
Ingat lagi mase skOlah dulu Nur pernah dapat surat layang..hehee..

mungkin sebab pergaulan Nur yang semakin Nur jaga mase tue..

"Ijah,ko tak payah la nak pakai stokin sampai kat tangan tue..menyampah aku tengOk..nak jadi ustazah la konOn...perangai ntah pape jugak"

(err..bunyi dye lebih kurang macam tue la kot..)

Surat 2 dye letak dalam buku Nur rasenye..xpun dalam meja..ntahla..

Tabahkanlah hati wahai diri..

:::Teguhkanlah pendirianmu walaupun hakikatnya jalan ini penuh dengan onak duri..Bukannya Tuhan tak mengerti apa yang tersirat di sanubari..
Jangan kau ragui kerna ironinya Dia yang memegang hati-hati ini..

::Biarlah! Jangan hiraukan kata-kata manusia yang kadangkala menjengkelkan hati..Bukan kata-kata manis atau puji-pujian manusia yang aku cari..
Andai disetiap langkah itu adanya redha Illahi, itulah yang sepatutnya aku kejari..

Thanks beb!
surat ko 2 sebenarnya sikit pon xgOyahkan keinginan aku nak berubah..
malah aku "superb" kan lagi dengan Jubah n t shirt muslimah...(^_^)v

Mase tue Nur tinggalkan terus seluar jeans & pakai la sluar slack yg longgar...
kadang2 pelik..

dalam mase perubahan luaran Nur tue...
dalaman..hati nie xboleh dibiar sepi...

kat sane xde usrah..xde la naqibah yg nak bantu...Nur cuma banyak beli buku2 agama..beli banyak2...bawak pegi sekOlah pastu bagi kawan2 baca..hehe..lepas baca tue..kami kongsi2 la....ade yg xfaham..suruhla kawan2 tanye ustaz.. (sendiri xnak g tanye :p)

Alhamdulillah..mase Nur skolah dulu...
Surau di asrama Nur 2 bOleh dikatakan hampir setiap hari akan ade ceramah..tazkirah...

Haa..yang 2la banyak membantu Nur...Malamnya dihias dengan Qasidah...
tangah malam ade pulak Qiamulai...

Dulu...waktu perubahan Nur..Nur banyak bersendiri..suka duduk sOrang2..
bukan xnak bercampur dengan kawan2..tapi ntahla..cari waktu nak muhasabah diri...

balik je dari sekolah..Nur akan akan panjat koridor tingkap 4 tue..
atas bumbung rumah warden..hehe..
(okk Nur memang budak nakal :P)

tempat 2 cantiklaa....hijau je..
luas permandangan..angin pon kuat..
tenang sangat rase hati nie..

kat situ..Nur menangis..Nur study..dengar lagu Maher Zain..hihii..
Alhamdulillah kat situ jugak Nur berjaya hafal beberapa surah...

n sekadar berkOngsi..surah paling Nur suka..Ad Dukhan...
sebab ape? Nur pernah jumpa 1buku nie kat library...xtaw la buku ape..
tp dalam 2 ade tafsir surah ad dukhan..bila baca maksud dye...tersentap terus..uhu..

Lepas 2...Nur cuba perkuatkan ibadat dengan sOlat sunat...
Berpuasa..Ingat lagi buku amalan sOlat sunat Ateh yang Nur ambil senyap2 kat rumah..sampai sekarang xpulang2..hehee...

Nur ade kawan2 yang suka bercerita tentang agama dengan Nur..
jadi Nur xlepas peluang...cikgu keluar je..Nur terus pusing belakang..mintak dia kOngsikan apa2 yang bermanfaat...hehe..

mase tue Nur mula baca & faham ayat2 suci Al Quran..
kalau dulu main baca je..memangla xmenusuk ke jiwa kan...cuba fahamkan ayat2 2...Allah...

xpayah beli nOvel..macam2 kisah ade dalam tue..
semua tue berterusan sampaila Nur habis skolah...lepas exam STPM tue..Nur duduk rumah je...

Mase cuti yang panjang tue..Nur perkuatkan lagi dengan main faceboOk..
err..xdela..hehe...bukan2...Nur banyak dengar ceramah2 agama dalam u tube...

baca ayat2 motivasi dalam Fb..jujur ya...Fb sangat2 membantu Nur dalam mencari kekuatan untuk perubahan nie..

Nur pun tukarla tudung nur yang kecik 2 pada tudung budang 50...yang ade cOrak2 tue....
pastu Nur tukar pulak dengan tudung bidang 60...masih lagi yang bercOrak2...tapi kadang2 je...
kadang pakai yang 50 tue balik...hihii..

Hati masih berdoa & berdOa...Ya Allah..permudahkan.permudahkan..permudahkan...

Masa Nur dipanggil temuduga di Uitm shah Alam...1 je Nur tertarik masa pegi sane...Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah....
hati tersentuh sangat tengok masjid 2...

Ya Allah...Aku ingin selalu berada disini...permudahkan Ya Rabb..
(padahal nak g temudga dlm uitm..huhu)
sebab Nur kalau bOleh nak sambung kat UUM ke...
xde la kat tengah2 bandar kan..
takut sangat xboleh jaga dri kalau duduk shah alam 2...

Perubahan berjalan seperti biasa..Alhamdulillah..masih istiqamah...& 1 hari...

"Anda telah ditawarkan melanjutkan pelajaran ke Uitm Shah Alam"

Alhamdulillah..ok!ini masanya!

Allah..hari yang paling bermakna...
Hari pertama Nur mengenakan tudung labuh bidang 60 kosong 2...
& itulah tudungku hingga ke akhir hayatku ini..InsyaAllah...

Bayangkan mase 2..Nur cuma ada 3helai tudung labuh..
2helai hitam & warna krim..

tapi dengan kecekapan Ateh..hehe...secepat mungkin dye tempahkan 7 helai tudung labuh... so,dapatla Nur pakai tudung2 tue dengan senang hati..hehe..

Lepas2 tue..tak beli dah...jahit sendiri je...

UITM SHAH ALAM....
kalau dengar kata2 Orang..aii..rase xnak langsung jejak kaki kat sane...
macam2 cerita Nur dengar...ingat lagi pesan cikgu Nur beberapa hari sebelum Nur masuk U...

Orang lain semua dia pesan suruh belajar rajin2...tp Nur...

"Hafizah,jaga diri baik2...jaga pergaulan..cari kawan yang baik2..kat sane sOsial sgt..saya xnak nanti bile jumpa awak lagi sekali awak da berubah..!"

Yea cikgu..saya da berubah...saya da berubah cikgu...Alhamdulillah..Allah bantu saya cikgu :')

kat Fakulti memangla xramai yang pakai tudung labuh...ade dalam 2 3 orang je...tp cuba pergi surau....pegi masjid...Majlis2 ilmu..ramai sebenarnya muslimah bertudung labuh nie...

Alhamdulillah...kawan2 Nur semua ok je..Walaupun macam pelik bila sesat Nur sOrang bertudung labuh dalam geng2 kami..tapi diorang terima Nur seadanya..sayanggg korangglahhh...

Kat sini baru la ade usrah..Naqibah...Alhamdulillah...mereka sangat2 baik...

sebenarnya macam nie...
"Kat mana sekalipun kita berada..asalkan kita hadirkan bersama Allah & Rasul dalam hati kita..InsyaaAllah..campaklah kat mana-mana pun...kita masih bOleh teguh berdiri sebagai seOrang muslimah yang kuat"

Jadi..pesan Nur...sape2.yang nak berubah..berhijrah..bertudung labuh...
teruskan..jangan ditangguh-tanguh...kita xtahu bila kita akan mati...
entah esok..mungkin japlagi..sape taw kan..

Sesungguhnya Allah memandang usaha kita, bukan pada hasilnya...
Kerana Allah yg menentukan sama ada Dia mahu memberikan kepada kita atau tidak...
Jadi jom berusaha sama-sama kembali mengikut syariat Islam yang Indah...

Hidayah memang milik Allah tapi diri kita sendiri yang kena cari hidayah tu!
Dalam Al-quran ada tertulis..
Allah tidak akan ubah nasib seseorang,melainkan dia sendiri berusaha mengubahnya..

Jadi ayuh dapatkan hidayah Allah. ..

"Hidayah itu bukan ditunggu,tapi dicari"


-Jom berubah keranaNya!!



INGAT ! PERUBAHAN KENA ISTIQAMAH, JANGAN PEDULI APA ORANG NAK KATA, YANG PENTING ALLAH REDHA.

Newer Post Older Post Home

0 comments:

Click me