punca cuaca sejuk di Malaysia dan salji di Indonesia hanya berita palsu

By | 8:52 AM Leave a Comment



Perasan tak yang baru-baru ni rasa sejuk semacam je? tambah-tambah bila waktu pagi dan waktu malam, memang jarang dah nak bukak kipas sebab rasa duduk dalam aircond je dengan angin yang kuatnya rasa menusuk sampai ke tulang. baru-baru ni jugak kita digemparkan dengan berita kejadian salji di Indonesia, Masya Allah...terkejut sangat bila dengar. adakah kita telah bertukar musim? jika dengan Izin Allah semua benda boleh jadi kan. tapi malangnya berita tu semua adalah palsu semata-mata sebab kejadian tersebut telah disahkan oleh Jabatan Meteorologi Malaysia sendiri.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Secara relatifnya, bulan Januari dan Februari merupakan tempoh suhu minimum yang agak rendah berbanding bulan-bulan lain.

Suhu udara yang sejuk daripada biasa yang dialami di kebanyakan tempat, terutamanya di kawasan pantai timur dan utara Semenanjung pada minggu ini adalah disebabkan oleh tiupan angin timur laut yang agak kencang yang berpunca dari tanah besar China yang pada ketika ini sedang mengalami musim sejuk.

Selain itu, keadaan litupun awan yang kurang di seluruh Semenanjung Malaysia sepanjang minggu ini turut membantu merendahkan suhu pada waktu malam dan awal pagi.

Berdasarkan kepada keadaan cuaca dan tiupan angin untuk beberapa hari yang akan datang, keadaan cuaca sejuk ini dijangka akan berlarutan sehingga awal minggu hadapan.

Berita mengenai kejadian salji di Indonesi adalah tidak benar. Adalah agak mustahil untuk negara-negara beriklim tropika seperti Malaysia dan Indonesia untuk mengalami salji kerana suhu udara kedua-dua negara tersebut adalah tinggi sepanjang tahun.


sumber :
Jabatan Meteorologi Malaysia
Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi
23 Januari 2014

Newer Post Older Post Home

0 comments:

Click me