Vending machine untuk haiwan jalanan

By | 1:52 AM Leave a Comment




Berita gembira bagi pencinta haiwan ! Seorang manusia yang bijak bestari di Istanbul telah mencipta mesin layan diri ( Vending Machine ) yang menyediakan makanan dan air untuk anjing yang berkeliaran di bandar itu sebagai pertukaran untuk botol plastik kitar semula.
Mari kita lihat bagaimana ia berfungsi.




Vending machine ini dijana daripada tenaga solar, yang dipanggil Pugedon. Ia beroperasi tanpa sebarang bayaran kepada bandar tersebut dan menampung kos makanan yang disediakan dengan botol kitar semula yang dibuang daripada orang yang lalu-lalang disitu.

Di bandar seperti Istanbul merupakan rumah kepada lebih daripada 150,000 anjing dan kucing jalanan, Vending machine ini membantu menyediakan sumber makanan yang baik kepada haiwan sambil dapat membersihkan jalan daripada sisa buangan plastik yang boleh dikitar semula.




Turki juga mengguna pakai “Neuter and Release Program” yang mana para doktor haiwan menyediakan klinik bergerak untuk melawat setiap kawasan 2 hingga 3 hari pada satu masa dan dua kali dalam setahun untuk mensterilkan, vaksin dan menyediakan ID anjing dan kucing dan jalanan.

Ada 29 negara lain telah menerima pakai mesin ini di bandar-bandar mereka, dan menerima sambutan yang positif daripada penduduk tempatan.




Bagi maklumat lanjut mengenai projek ini, layari laman web Pugedon dan cari halaman Facebook mereka di sini. Spread the word!


Newer Post Older Post Home

0 comments:

Click me