Hukum rambut mohawk dan hair tatto HARAM |
Pernah tak terfikir lelaki atau mungkin perempuan kat luar sana nak buat rambut macam ni ? Ala mesti punya kan korang-korang ada niat nak buat rambut gaya macam ni. Nasihat aku dekat korang tak payah gatai-gatai nak buat sebabnya Ustaz Azhar Idrus jelas mengatakan buat rambut Mohawk ( ala-ala balong ayam) dengan buat rambut style hair tatto ala-ala cukur tepi macam pemain bola sepak Malaysia (Qaza') tu HARAM ! Rambut mohawk ini dosa kalau kita buat sebab mengikut ada kaum penyembah roh-roh orang yang telah mati. Kalau nak lebih penjelasan mengenai rambut ini boleh tengok kat bawah ni, siap dengan printscreen lagi soalan dari page Ustaz Azhar Idrus. Aku ni bukanlah pandai sangat bab hukum hakam tapi kalau dah jelas HARAM aku nak share la dekat korang supaya tak buat lagi lepas ni.
Larangan melakukan qaza‘ ini telah disebut dengan jelas di dalam hadis daripada ‘Abdullah bin ‘Umar ra katanya yang bermaksud :
"Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam menegah daripada melakukan qaza‘ (mencukur sebahagian daripada rambut kepala)."
(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Dalam hadis yang lain daripada ‘Abdullah bin ‘Umar ra yang bermaksud :
"Sesungguhnya Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam telah melihat seorang kanak-kanak yang dicukur sebahagian rambutnya dan ditinggalkan sebahagian yang lain, lalu Nabi melarang mereka berbuat demikian dan Baginda bersabda: "Kamu cukur (rambut itu) kesemuanya atau kamu tinggalkan kesemuanya (tidak mencukurnya)."
(Hadis riwayat Abu Daud)
Hukum rambut mohawk dan hair tatto HARAM |
dah jelas kan sekarang ?
baru tau, xnak lah saya nak buat rambut ala-ala tattoo tu. takut plak jadinya. hehe,
ReplyDeletehttp://cloudboy93.blogspot.com/2012/05/new-facebook-welcome-page-style.html
haa alin ada jugak terbaca benda ni. :)
ReplyDeletetapi macam mana pulak kalau laki nk kemas kan rmbot mcm rmbot hitler? kan ke cukur separuh, biar separuh
ReplyDeletemohawk pun salah ? ini dah pelik . penyembah roh roh orang mati ? agama mana ni ? kalau qaza ye laaa haram tapi mohawk ? aipp . xtertulis pun dlm al-quran ?
ReplyDeleteSkrg ni nabi ckp mmotong sbhagian rmbut dn mningglkn sbhagian lg rmbut,mohawk cmtu la
Deletemohawk pun salah ? ini dah pelik . penyembah roh roh orang mati ? agama mana ni ? kalau qaza ye laaa haram tapi mohawk ? aipp . xtertulis pun dlm al-quran ?
ReplyDeletealarh org skunk bwt style rmbut cm2 p0wn bkn sbb mw ikt amalan 0rg dulu2 mw men sembah2 r0h yg udah mati. ketingalan zaman larh minah ne. 0rg skunk bwt rmbut cm2 p0wn bp mw bstyle jak...bkn da pa2 p0wn.
ReplyDeletebodoh ko x baca hadis ke??dh nabi ckp haram,haramlah,ko boleh ke dpt syafaat dripada rambut tu???
Deletealarh org skunk bwt style rmbut cm2 p0wn bkn sbb mw ikt amalan 0rg dulu2 mw men sembah2 r0h yg udah mati. ketingalan zaman larh minah ne. 0rg skunk bwt rmbut cm2 p0wn bp mw bstyle jak...bkn da pa2 p0wn.
ReplyDeleteKalau dah nabi ta bagi ta payah la buat. Kau mati nt nk dpt syafaat sape? Ngn sape kau nk berjalan dinpadang masyar nt lau kat bumi ni dah derhake ngn nabi? Nabi kate ta bole ta bole lah. Yg nkbikut style yahudi tu kenape? Ikut la sunnah. Ni tak. Tgok jubah kopiah bukan main benci lagi. Kate org islam? Islam ape tu?
ReplyDeleteKalau dah nabi ta bagi ta payah la buat. Kau mati nt nk dpt syafaat sape? Ngn sape kau nk berjalan dinpadang masyar nt lau kat bumi ni dah derhake ngn nabi? Nabi kate ta bole ta bole lah. Yg nkbikut style yahudi tu kenape? Ikut la sunnah. Ni tak. Tgok jubah kopiah bukan main benci lagi. Kate org islam? Islam ape tu?
ReplyDeleteuwawww malaysie tak tau style..
ReplyDeleteini zaman modern mah....
HUKUM QAZA’ (MENCUKUR SEBAHAGIAN KEPALA DAN MEMBIARKAN YANG LAIN).
ReplyDeleteDefinasi qaza seperti kata Imam Nawawi:
القزع حلق بعض الرأس مطلقا وهو الأصح
Qaza’ ialah mencukur sebahagian kepala.
Hukum Qaza’
ULAMA TELAH BERSEPAKAT MENYATAKAN MAKRUH QAZA’
Imam Nawawi menyebut dalam kitab al-Minhaj (syarh sahih Muslim):
وأجمعوا على كراهة القزع إذا كان في مواضع متفرقة إلا أن يكون لمداواة وهي كراهة تنزيه
Sepakat ulama bahawa makruh QAza’ sekiranya cukur dibeberapa tempat dan dikecualikan sekiranya untuk tujuan perubatan. Maksud makruh disini ialah makruh yang biasa (bukan makruh tahrim)
PENDAPAT EMPAT MAZHAB
MAZHAB HAMBALI
Al-Mardawi dalam kitab al-Insaf berkata:
ويكره القزع بلا نزاع وهو أخذ بعض الرأس وترك بعضه على الصحيح من المذهب
Makruh Qaza’ tanpa ada pertikaian iaitu mencukur sebahagian kepala dan meninggalkan sebahagian lain. Ini pendapat sahih dlm mazhab Hambali.
MAZHAB MALIKI
An-Nafrawi berkata:
يكره القزع وهو تفريق شعر الرأس مع حلق ما بينه
Makruh Qaza’ iaitu membelah rambut dengan mencukur ditengahnya.
MAZHAB HANAFI
Imam ibnu Abidin berkata dalam Hasyiahnya:
ويكره القزع وهو أن يحلق البعض ويترك البعض قطعاُ مقدار ثلاثة أصابع
Makruh Qaza’ iaitu mencukur sebahagian dan membiarkan yang lain terpisah-pisah sekadar 3 jari.”
MAZHAB SYAFIE
Imam Nawawi berkata dalam kitab Raudatut Talibin:
كُره القزع وهو حلق بعض الرأس سواء كان متفرقاً أو من موضع واحد
Makruh Qaza’ iaitu mencukur sebahagian kepala samada ditempat yg berbeza atau tempat yang sama.
DALIL MAKRUH
ابن عمر رضي الله عنهما يقول : سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم ينهى عن القزع
Ibnu Umar berkata “AKu mendengar Rasulullah saw menegah dari Qaza’ ([ البخاري برقم 5576 ومسلم برقم 2120]
عن ابن عمر رضي الله عنهما : أن النبي صلى الله عليه و سلم رأى صبياً قد حلق بعض شعره وترك بعضه فنهاهم عن ذلك فقال ” احلقوه كله أو اتركوه كله ” [رواه أبو داود 4195].
Sesungguhnya Nabi saw melihat seorang budak mencukur sebahagian kepalanya dan membuiarkan sebahagian yg lain. Nabi saw menegahnya dan berkata “ Hendaklah kamu mencukur semuanya atau membiarkan semuanya.”
PENTING
1. ULama berkata larangan ini tidak haram kerana termasuk dalam bab adab.
2. Dibolehkan qaza’ untuk tujuan perubatan seperti yg disebut oleh imam Nawawi
3. menggunting dan menipiskan tepi tidak termasuk dalam larangan.
4. Berdosa mengeluarkan hukum haram qaza’ sekiranya dia bukan ulama yg mujtahid (seperti tersebar dalam fb)
HUKUM QAZA’ (MENCUKUR SEBAHAGIAN KEPALA DAN MEMBIARKAN YANG LAIN).
ReplyDeleteDefinasi qaza seperti kata Imam Nawawi:
القزع حلق بعض الرأس مطلقا وهو الأصح
Qaza’ ialah mencukur sebahagian kepala.
Hukum Qaza’
ULAMA TELAH BERSEPAKAT MENYATAKAN MAKRUH QAZA’
Imam Nawawi menyebut dalam kitab al-Minhaj (syarh sahih Muslim):
وأجمعوا على كراهة القزع إذا كان في مواضع متفرقة إلا أن يكون لمداواة وهي كراهة تنزيه
Sepakat ulama bahawa makruh QAza’ sekiranya cukur dibeberapa tempat dan dikecualikan sekiranya untuk tujuan perubatan. Maksud makruh disini ialah makruh yang biasa (bukan makruh tahrim)
PENDAPAT EMPAT MAZHAB
MAZHAB HAMBALI
Al-Mardawi dalam kitab al-Insaf berkata:
ويكره القزع بلا نزاع وهو أخذ بعض الرأس وترك بعضه على الصحيح من المذهب
Makruh Qaza’ tanpa ada pertikaian iaitu mencukur sebahagian kepala dan meninggalkan sebahagian lain. Ini pendapat sahih dlm mazhab Hambali.
MAZHAB MALIKI
An-Nafrawi berkata:
يكره القزع وهو تفريق شعر الرأس مع حلق ما بينه
Makruh Qaza’ iaitu membelah rambut dengan mencukur ditengahnya.
MAZHAB HANAFI
Imam ibnu Abidin berkata dalam Hasyiahnya:
ويكره القزع وهو أن يحلق البعض ويترك البعض قطعاُ مقدار ثلاثة أصابع
Makruh Qaza’ iaitu mencukur sebahagian dan membiarkan yang lain terpisah-pisah sekadar 3 jari.”
MAZHAB SYAFIE
Imam Nawawi berkata dalam kitab Raudatut Talibin:
كُره القزع وهو حلق بعض الرأس سواء كان متفرقاً أو من موضع واحد
Makruh Qaza’ iaitu mencukur sebahagian kepala samada ditempat yg berbeza atau tempat yang sama.
DALIL MAKRUH
ابن عمر رضي الله عنهما يقول : سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم ينهى عن القزع
Ibnu Umar berkata “AKu mendengar Rasulullah saw menegah dari Qaza’ ([ البخاري برقم 5576 ومسلم برقم 2120]
عن ابن عمر رضي الله عنهما : أن النبي صلى الله عليه و سلم رأى صبياً قد حلق بعض شعره وترك بعضه فنهاهم عن ذلك فقال ” احلقوه كله أو اتركوه كله ” [رواه أبو داود 4195].
Sesungguhnya Nabi saw melihat seorang budak mencukur sebahagian kepalanya dan membuiarkan sebahagian yg lain. Nabi saw menegahnya dan berkata “ Hendaklah kamu mencukur semuanya atau membiarkan semuanya.”
PENTING
1. ULama berkata larangan ini tidak haram kerana termasuk dalam bab adab.
2. Dibolehkan qaza’ untuk tujuan perubatan seperti yg disebut oleh imam Nawawi
3. menggunting dan menipiskan tepi tidak termasuk dalam larangan.
4. Berdosa mengeluarkan hukum haram qaza’ sekiranya dia bukan ulama yg mujtahid (seperti tersebar dalam fb)
klau kite tak brape tak tau hukum hakam jgn suka hti mngatakan sesuatu bnda toe haram sedangkan tiada bukti yg sahih mnyatakan bnde toe haram.para alim ulama dan ustaz2 slalu mngatakan sesuatu yg mempunyai maksud yg mendalam.
ReplyDeletehuhh....tekejut aq! potong ngan cukur lain ek? owh..klau potong/nipiskan tepi boleh la.... terbaca yg hamba Allah SWT ckp yg last skali tu...
ReplyDeleteyang gambar atas skali tu ape tak nama nya punk....bukan mohawk kot tu....klau punk memang jelas kot xleh.....ni lagi satu penting '' potong/nipis dengan cukur lain...klau cukur botak terus...
ReplyDeleteKalau dh tak pasti tu tak payahlah buat.. Nabi pun tak suka, so kenapa tak ikut nabi.. Yg tak pasti nye ialah samada haram(berdosa) or makruh(Allah tak suka). Bukannya samada sunat atau harus. Benda tu lebih kepada negatif so TAK PAYAHLAH BUAT
ReplyDelete. dh x leh buat tuhh,, x leh lh . lagi pown rambut tuhh nmpak annoying gile .
ReplyDeletetapi kalau cukur rambut mcam wat side burn tu? tu pun cukur di bahagian tepi dan membiarkan di atas kepla kan ? qaza ke
ReplyDeleteAku penah baca qaza' ni makhruh, bkn hrm... Caner tu....?
ReplyDeleteko dh baca blom hadis kat atas tu???
Deletepotong rambut style gantung dikira qaza' jugak tak ?
ReplyDeletejust nak tahu
Yang banyak cakap suruh ikut je ni perempuan. Lu orang tak nipiskan sideburn boleh la sembang lebat. Kami lelaki ni kalau nak rambut kemas kena nipiskan tepi. Nipis dan cukur tak sama. Aku tumbuk jugak sape cakap pandai ni. Lu orang pempuan rambut panjang duk diam sudah. Jangan nak cakap pandai.
ReplyDeletehttp://darulilmi.org/2012/06/16/hukum-qaza-mencukur-sebahagian-kepala/
ReplyDelete