Jom kita tengok macam mana barcode berfungsi

By | 6:07 PM Leave a Comment
Kod bar adalah satu kod yang kerap digunakan pada barangan seharian kita. Ianya hanya boleh dibaca menggunakan mesin yang mempunyai maklumat data didalamnya. Secara asasnya, kod bar adalah satu garisan selari yang mempunyai ketebalan dan saiz yang berbeza-beza.

Alatan yang boleh membaca bar kod dipanggil pengimbas kod bar (bar code scanner). Kod bar pertama dipatentkan oleh Joseph Woodland dan Bernard Silver pada Oktober 1952. Kod bar digunakan secara meluas pada tahun 1966. Dan produk pertama yang menggunakan kod bar adalah pek Wrigley’s Gum. 





Sekarang dah tahu kan macam mana barcode atau kod bar ini berfungsi ? lepas ni takde la kita keliru lagi macam mana benda bergaris-garis ni boleh dikesan dan kita boleh tahu berapa harga barang tu.. haha sebenarnya aku pon baru tahu



Newer Post Older Post Home

0 comments:

Click me