sesi pendaftaran di UPM Serdang

By | 11:42 AM 1 comment


Assalamualaikum
minta maaf sebab lambat hari ini baru berkesempatan nak update pasal hari pendaftaran aku masuk UPM ( Universiti Putra Malaysia ) Serdang pada 2 september 2012 yang lepas bagi sesi 2012/ 2013. hati aku memang berdebar habis la sebab nak pergi tempat baru la katakan lepas tu tefikir-fikir macam mana la keadaan aku kat sana nanti kan. 

Pendaftaran bermula pukul 8.30 pagi hingga 4.30 petang. Aku and family pon memulakan perjalanan dari Ipoh pada pukul 6 pagi dan singgah untuk solat Subuh di RnR Tapah. Perjalanan mengambil masa selama 3 jam , aku sampai dekat UPM lebih kurang pukul 9 lebih la. Rasa macam tak percaya pulak dah sampai and aku kena tinggal kat situ selama 4 tahun. macam-macam dah aku fikir bila sampai situ, masa sampai pon dah sesat and kena patah balik untuk pergi ke kolej keduabelas  (12) iaitu kolej serumpun sebab kolej ni gabung semua kolej 12,13,14,15. sampai je pintu pagar nak masuk kolej kereta dah banyak parking dekat situ sebabnya untuk elakkan kesesakkan kereta kena parking dekat luar lepas tu ada perkhidmatan bas UPM bawa kita masuk dalam kolej. bawak la semua barang korang sekali time ni dan paling penting semua family kita boleh ikut naik bas tau.


dah la bawa banyak barang kan lepastu kena pulak naik tangga and daki bukit sikit sebab kolej 12 ni berbukit-bukit. Pelajar baru dikehendaki untuk mendaftar di Dewan Putra, masa tu kena masuk sorang-sorang so kena berdikari sikit la. haha


sementara aku masuk dekat dalam Dewan Putra ni, family yang menunggu kat luar dihidangkan dengan air dengan makanan percuma dekat luar. Lama jugak aku dekat dalam, lebih kurang setengah jam macam tu untuk isi borang and hantar segala dokumen yang dorang minta.


lepas dah habis selesai urusan mendaftar semua, aku pon dapat la kunci bilik. ingatkan datang dalam kul 10 pagi macam tu dapat la tempat bawah sikit, rupanya terus dapat tingkat 5 ! haha. memang lenguh la nak angkut semua barang-barang ni, nasib la ada orang lelaki kat atas ni yang tolong bawakan.



Ini la rupanya kolej 12.


ini pula rupanya bilik aku. bilik agak tidak kemas disitu ye and sempit la sikit kan sebab bilik ni untuk 4 orang, tapi dekat tengah-tengah ada partition untuk 2 orang belah kanan, 2 orang belah kiri. Bila masuk bilik ni aku ambil partition set dekat atas ni sebab katil disusun bentuk U, so ada ruang la sikit nak solat dan lalu lalang kan. kalau katil susun menegak je sempit la jugak nak lalu lalang dekat situ. Roomate aku plak ambil partition set belah kiri so aku duduk belah sini sorang-sorang je. lagi dua orang maybe senior akan masuk.


taraaaa ini la anak buah kesayangkan aku ni, memang rindu la kat dia lepas ni sebab jarang jumpa. lepas dah habis kemas semua barang-barang and makan dekat kafe dengan family, tiba la masa untuk perpisahan. alaa benda ni yang aku paling benci sekali. memang masa nak salam dengan mak, ayah dengan kakak aku tu dah menangis habis dah tak malu dengan orang lain dah. sedih gila al maklum la aku tak pernah duduk jauh dari family lepas tu kena pulak berpisah. tapi aku kena kuat, lepas ni buat apa-apa pon kena sorang je kat sini tiada siapa dah nak tolong bawakkan. pukul 4.45 petang dah nak kena siap-siap untuk orientasi pertama, 
ok lah jaga diri semua.

tips untuk pelajar baru yang nak masuk UPM :

  1. dalam bilik tiada bantal disediakan so korang kena beli.
  2. bilik berhabuk dan kotor, kena beli kain / mop dengan penyapu.
  3. kalau malas nak beli lagi, masa pendaftaran ada gerai-gerai yang akan jual barang-barang macam mop, penyapu,penyodok, tong sampah, air mineral dan sebagainya, kalau tak nak beli dekat gerai boleh beli dekat koperasi kolej.









Newer Post Older Post Home

1 comment:

Click me