Masalah jerawat di dahi

By | 1:37 AM 1 comment


Aku rasa rata rata remaja atau perempuan kat luar sana akan mengalami masalah sama dengan aku iaitu jerawat dekat dahi. Aku pon tak tau la pasaipa jerawat dekat dahi ni ada je memanjang tak hilang-hilang. Kalau korang pernah tengok ada satu video ni pasal dia predict kita punya jerawat ni berpunca dari apa, dekat dalam video tu adalah cakap kalau jerawat dekat upper forehead ni berpunca dari masalah poor digestive system iaitu bahagian usus. So kita perlu banyakkan makan dan minum benda yang tinggi dengan antioksidan iaitu antaranya, green tea, air lemon dan berry. Bagi bahagian lower forehead pulak berpunca daripada tidur yang tak tetap, stress, depressi ataupun bad blood circulation. so kena tidur awal dan tenangkan minda kita dengan perkara yang kita minat. Rasanya teori ni boleh pakai tak ? aku tak tau apa-apa sebab aku bukan macam dr fatin liyana mahupun dr anwar fazal sebab aku hanyalah student software engineering hahaha. tapi rasa macam betol dah tu..

Bagi menyelesaikan masalah aku ni, aku nak share sikit la apa aku buat bila jerawat dah naik banyak dekat dahi. Kadang-kadang tu memang naik dia tak nak kalah, bengkak yang besar punye bak hang and kadang-kadang tu jadi ruam sampai penuh satu dahi. Selalunye aku akan sapu ubat yang memang selalu aku pakai bila ada jerawat tumbuh iaitu krim nixoderm



pakai ni dekat jerawat yang memang dah masak sangat tu tapi degil tak mau keluar. Letak sikit je and gosok dikawasan sekitarnya.  tolong jangan picit jerawat ye kalau tak nak tempat jerawat tu berlubang. bila apply krim ni akan rasa pedih and rasa nak garu je tapi sabar sikit ye, dalam beberapa minit lepas tu dah kembali normal. Tunggu la beberapa jam lepastu basuh, aku selalu sental dulu dengan tisu sebab kalau cuci dengan air je susah sikit nak hilang. Korang akan dapati tempat jerawat akan mula pecah dengan sendirinya, dan ambil la tisu lap nanah or darah yang keluar tu. Rasa macam scary bila cerita kan ? tapi kalau dah dapat keluar memang bahagia gila laaa. Tapi kalau jerawat korang masih degil tak keluar jugak lepas apply krim tu, sapu lagi sekali. Dalam esok atau beberapa hari akan datang, korang akan dapati tempat yang korang letak krim tu akan mengelupas. Tapi normal la mengelupas or kering sikit sebab nak tukar kulit baru kan. Tapi jangan risau tak banyak pon, melainkan korang apply krim tu for the whole face tu memang cari nahas la mengelupas satu muka.


Masalah mungkin tak selesai macam tu je kan? Ok sekarang timbul pulak bekas merah-merah atau ruam ataupun parut ataupun sebaliknya. Bagi masalah yang ni pulak, solutionnya adalah aku akan letak je bam pala and sapu dekat whole dahi aku nak bagi surut semua bengkak-bengkak yang ada. Kalau jerawat tu meninggalkan ruam pulak, aku akan sapu lotion calamine yang baby punya untuk ruam tu. aku ambik je ubat anak saudara aku pakai so aku pon tumpang pakai. Mula-mula aku try dekat ruam dekat dahi, 2 hari lepas tu Alhamdulillah dah surut. 

Bagi mengatasi masalah parut pula, aku akan pakai krim acne hiruscar ni. Tapi krim hiruscar ni kesan dia lambat jugak la, sampai berbulan jugak la nak sembuh parut tu tapi tu semua terpulang dekat kulit masing-masing.




Ini jela sebahagian tips dan panduan yang dapat aku kongsi untuk Korang yang mengalami masalah yang sama dengan aku. Aku harap tips ni berguna la ada semua. Untung siapa muka yang flawless, dahi licin bak padang golf tu, tak payah fikir nak beli krim jerawat ye dak? Ahakkzz. Cuti pertengahan semester ( mid sem ) UPM bermula….so memang aku tetiba rajin nak update blog sebab tetiba jugak jerawat penuh dekat dahi, malu nak buh gambaq. haha. k bye

Newer Post Older Post Home

1 comment:

  1. ai pun pena pakai nixoderm nih, bagus jugak utk hilangkan pimples

    ReplyDelete

Click me