Cara buat make up remover tanpa bahan kimia

By | 5:24 AM Leave a Comment

Adakah anda pernah membaca di belakang botol makeup remover anda? Kemungkinan, anda tidak akan dapat mengenalpasti separuh bahan kimia yang disenaraikan dalam bahan-bahan tersebut. Bahan yang telah didapati mengandungi bahan kimia yang terkandung formaldehyde, unrefined petroleum, malah asbestos. Sejak makeup remover cenderung untuk menjadi langkah terakhir proses pembersihan muka, anda meninggalkan semua bahan kimia jahat pada muka anda sebelum anda tidur pada waktu malam! Terdapat satu penyelesaian yang mudah untuk masalah ini: anda boleh menggunakan bahan-bahan di dalam kabinet dapur anda untuk membuat makeup remover semula jadi yang benar-benar akan meningkatkan kualiti kulit anda. 


Untuk mencampurkan bahan makeup remover yang baik untuk kulit, anda harus menggabungkan satu bahagian minyak zaitun dan satu bahagian air. Kemudian, pecahkan kapsul vitamin E dan tambahkannya ke dalam bahan tadi.





Minyak zaitun adalah pelembab yang bagus, dan vitamin E pula membantu kulit mengekalkan minyak semula jadi. Vitamin E juga digunakan dalam kebanyakan produk anti-penuaan. Minyak dan air akan tidak akan bercampur, jadi anda perlu pastikan goncang campuran bahan tadi dengan kuat. Jika tidak, anda akan berakhir dengan lebih banyak air daripada minyak.

Daripada menggunakan air paip bagi makeup remover anda, lebih baik anda gunakan air yang telah ditapis. Air paip mengandungi mineral yang boleh menyumbat liang roma dan mencegah makeup dari tanggal sepenuhnya. Apabila anda menyiapkan DIY makeup remover atau apabila anda mencuci muka anda, cubalah menggunakan air yang ditapis untuk mendapatkan wajah yang bersih dan segar..

Jika anda tidak mahu membelanjakan wang ke atas vitamin E kapsul, gunakanlah minyak badam .


Minyak badam penuh dengan vitamin A, B, dan E, yang sering dimasukkan ke dalam produk yang dibeli dikedai. Jika anda tidak mahu keluar wang tunai untuk sebotol vitamin, pilihan ini adalah sedikit lebih murah. Jika anda terdedah kepada jerawat, campurkan satu bahagian witch hazel dan masuk ke dalam campuran bahan tadi.


Witch Hazel secara semulajadi membunuh bakteria. Tetapi dinasihatkan jangan menggunakan witch hazel pada mata anda kerana akan berlakunya bengkak. Jika anda takut untuk menggunakan minyak zaitun berat pada kulit anda, gunakan minyak jojoba sebaliknya.




Minyak jojoba adalah minyak semula jadi yang paling dekat dengan kulit anda, jojoba oil mengurangkan apa-apa reaksi negatif daripada kulit berminyak yang sering berlaku. Jika anda ingin mendapatkan bahan yang benar-benar mewah dalam bahan makeup remover anda tadi.


Air mawar penuh dengan antioksidan dan bau yang hebat. Penggunaan air mawar akan mengambil DIY makeup remover anda ke tahap yang mewah. Saya tahu minyak zaitun adalah baik untuk rambut dan kulit, tetapi saya tidak pernah menyedari bahawa minyak badam adalah lebih baik. Saya akan mula mencuci muka saya dengan air yang ditapis malam ini, dan buang makeup remover saya yang lama ! 


Older Post Home

0 comments:

Click me