Fakta yang menakutkan mengenai kosmetik ( make up )

By | 10:45 AM 1 comment

Siapa yang tidak suka mempunyai kulit tanpa cacat cela , pipi merah jambu, bibir yang sempurna ? Walaupun produk-produk kosmetik yang sedia ada dipasaran membuatkan anda kelihatan hebat, tetapi sejauh manakah kita tahu mengenai kesan jangka panjangnya ?






Industri kosmetik sendiri dikawal selia dan membolehkan syarikat-syarikat termasuk bahan kimia berbahaya, 89% yang masih belum diuji oleh FDA. Aluminium dalam deodoran telah dikaitkan dengan penyakit Alzheimer dan penggunaan deodoran boleh dikaitkan dengan kanser payudara. Deodoran yang tidak dibersihkan akan terdapat bahan kimia berbahaya yang boleh mengumpul dibawah lengan dan kawasan payudara dan ke atas.


Lipstik atau gincu mengandungi plumbum yang melebihi had FDA untuk gula-gula. Kebanyakan wanita memakai lipstik setiap hari dan pendedahan jangka panjang boleh membawa kepada kerosakan DNA. Oxybenzone dalam pelindung matahari dikaitkan dengan gangguan hormon dan penyakit sel. Ibu-ibu perlu diberi amaran mengenai bahan kimia berbahaya dalam produk bayi syampu bayi itu, mandi buih, sabun tangan dan semburan anti statik.




agak-agak lepas ni korang nak apply lagi tak apa yang korang selalu pakai setiap hari tu.....????
Newer Post Older Post Home

1 comment:

Click me