dalam mencari redha Allah

By | 1:22 PM Leave a Comment

Assalamualaikum readers,

alhamdulillah di kesempatan ini aku masih boleh menulis setelah sekian lama aku tak menulis dekat blog ni.
alhamdulillah aku telah tamat semester 3 pada kali ini dan sekarang aku tengah beristirehat dekat rumah je
menikmati cuti yang ada. cukup-cukup la minda aku dah terpahat dengan buku, kuiz,ujian dan komputer dan sekarang ni pon aku baru je buka laptop untuk menulis entri ni setelah 4 hari aku balik rumah.

tanpa kita sedari kita sudah sampai pada tahun 2014. ya 2014, tapi dunia masih belum kiamat kan seperti yang diwar-warkan oleh orang barat yang kita akan kiamat pada 2012. pada semua kaum muslimin dan muslimat jangan risau, kamu semua masih ada kesempatan untuk bertaubat dan kembali ke jalan yang benar.

Bagaimana ingin melakukan perubahan ?

aku juga tidak terkecuali untuk melakukan perubahan pada diri aku setelah aku berumur 21 tahun. walaupun agak terlambat, tapi aku berjaya pupuk diri aku nak lakukan perubahan sebabnya aku rasa dalam masa 21 tahun aku hidup dekat muka bumi Allah ni macam aku tak buat apa-apa sumbangan pada diri sendiri, mahupun untuk semua masyarakat. perkara yang paling utama sekali aku tekankan adalah hal berkaitan SOLAT.

syukur alhamdulillah aku dikurniakan dengan emak yang amat mementingkan tentang solat. mak selalu pesan jangan tinggal solat, jangan lewatkan solat dan alhamdulillah aku dapat ikut rentak itu walaupun pada mulanya aku juga ada jugak rongak satu dua waktu sebab tertidur ataupun aku lengah-lengahkan
sampai habis waktu, Masya Allah ampunkan Ya Allah. Mak jugak selalu pesan, rajin-rajin la baca Al-quran, dari Al-quran tu berhabuk je dekat almari tu baik kamu baca, sehari satu dua muka surat pon dah cukup. Terkadang aku malas jugak nak baca kan, biasa la kita kan manusia biasa yang lemah imannya,
dicampur pulak dengan bisikan syaitan lagi la menjadi-jadi malasnya. Tapi alhamdulillah setelah kita praktis baca hari-hari, lama-lama akan jadi kebiasaan. Mula-mula aku praktis baca sehari dua mukasurat,lama-lama benda tu dah jadi biasa dan kita akan rasa nak baca dan baca lagi, MasyaAllah indahnya Al-quran itu.
Jom kita praktis baca al-quran hari-hari, tak banyak pon,sikit pon jadila terutamanya lepas solat maghrib sementara nak tunggu solat isyak. Surah yassin,surah al-mulk dan juga surah al-kahfi juga jangan lupa amalkan ye kawan-kawan yang dikasihi.

perkara kedua terpenting sekali bagi kaum hawa macam aku ini adalah AURAT. ya aurat...adakah kamu semua sudah menutup aurat dengan sempurna ? jom kita tengok balik apa yang kita pakai hari-hari apabila keluar rumah, dah cek gambar-gambar dekat facebook semua menutup aurat ke tidak? kalau tidak mohon
delete dengan kadar segera dari menjadi tatapan umum. kita pn tak tahu bila kita akan mati, so berjaga-jagalah dengan aset yang Allah dah pinjamkan ini. kan Allah dah bagi pinjam body kita dengan cukup sempurna, takkan la kita nak pulangkan balik nanti dengan cacat cela ye tak?




ingin aku kongsikan tentang kisah aku sendiri berkaitan AURAT ni,

pada mulanya aku juga seorang yang tidak menutup aurat dengan sempurna, maksudnya tutup ala kadar je, tudung singkat dan tudung tu pon sekadar nak tutup rambut dikepala je. masa tu aku pernah jugak nak berubah tapi disebabkan iman aku ni cepat goyah dek kerana terikut sangat dengan fashion yang ada sekali lagi aku rapuh. tapi lama kemudian aku fikir balik, aku pakai macam ni nak tunjuk dekat siapa? ke hanya nak menjadi tatapan dan siulan lelaki semata-mata ataupun sekadar suka-suka tanpa tujuan? haa dari situ la aku mula berfikir sedalam-dalamnye lah hoi sebab aku nak buat perubahan ni, nanti apa pulak cakap orang kan. Ya Allah, dah kenapa la aku nak fikir cakap-cakap orang sedangkan yang aku kena ikut adalah pencipta aku bukan orang disekeliling aku. hidup kita kalau dapat redha Allah pon dah cukup.


mula-mula aku berjinak dengan pakai stokin dulu. masa ni aku fikir, kalau aku pakai stokin tapi masih pakai lagi seluar ketat and baju ketat, apa fungsi aku pakai stokin ni? so pelan-pelan aku ubah cara aku pakai.aku mula la tengok semua baju-baju aku yang agak tak perlu dipakai lagi, aku simpan je dalam almari. tudung -tudung aku yang agak singkat pon dah simpan diam-diam dalam almari tu, yang tinggal untuk dipakai adalah baju-baju besar and tudung yang labuh sikit, tapi masa tu aku tak beli lagi tudung and baju lain. bila pakai yang hat lama tu, Ya Allah rasa macam apa aku pakai selama ni ? malu dengan diri sendiri wei, time tu rasa nak menangis sangat jangan cakap la...mula-mula aku malas jugak nak pakai handsock ( sarung lengan ) tu sebab aku rasa macam rimas wei, rasa macam susah nak buat kerja tapi bila dah selalu pakai kita akan jadi biasa. kaum hawa semua silalah cuba, kalau tak cuba tak tahu tau, lengan juga aurat!

kalau dulu pakai tudung bawal je lepastu letak atas bahu, dada pon terdedah tapi lepastu baru la aku mula beli tudung besar sikit. aku ni peminat tudung syria so aku beli yang saiz M, and then yang saiz M tu pon aku rasa macam dah makin mengecik pulak so beralih ke saiz L. kalau nak diikutkan, tudung bawal yang biasa tu kan macam jarang sikit, so aku lebih suka untuk pakai tudung bawal dari akel yang bidang 50 inci tu. biaq p la ada orang cakap aku macam ustazah ka, alim ka, asalkan aku beli tudung ni memang bertujuan nak tutup aurat.susah sebenarnya kalau nak dengar cakap orang,sampai kadang-kadang ada jugak sedikit terguris dekat hati ni bila orang kata kita kan, tapi nak buat macam mana. bak kata ustaz abdullah khairi, hidayah bukan milik kita, tapi milik Allah, apa  yang aku boleh buat adalah berdoa untuk mereka-mereka ni sebab doa kan senjata orang mukmin, so apalagi jom kita tembak doa.





tapi yang paling aku kesal sekali dalam hidup ini adalah hal berkaitan cinta.

Ustaz Izhar Ariff ada berkata,

" Kekhilafan pada seorang hamba apabila ia meletakkan cinta yang paling utama adalah kepada makhluk.
jika tidak diterima kecintaannya 100% ada duka pada hatinya "

cinta yang utama adalah pada illahi dan Rasulullah s.a.w

jodoh, ajal dan maut Allah dah tentukan, so kita sebagainya hambanya hanya dapat berdoa dan berusaha untuk dapat yang terbaik.
kalau benar cinta kenapa kita jauh dari pencipta , kata Pencetus Ummah Rahmat. 
bercinta jangan sampai lupa Allah, ingatlah kita bahawa rasa cinta tu pon Allah yang pinjamkan.
kalau dia nak tarik bila-bila masa pon boleh. so sayangilah diri kita sendiri, cinta Allah, cinta Rasulullah, cinta Islam sebelum nak bercinta dengan orang lain. perbaiki diri mana yang lompong sana lompong sini tu baru la kita boleh mengubah orang. semuanya bergantung pada diri kita, antara nak ke tak nak je.
jangan cakap tak boleh sebab kamu semua boleh!
aku hanya sekadar ingin memberi nasihat, aku pon banyak kekurangannya lagi, masih terkapai-kapai.
nak masuk syurga tak ?
masa depan kita, kita yang tentukan! 
Assalamualaikum.

Newer Post Older Post Home

0 comments:

Click me